Mişcarea politică „Alternativa” solicită autorităţilor române dezbaterea în regim de urgenţă a legii accesului electronic
Mișcarea politică „Alternativa” a emis un comunicat de presă, marți 4 martie, în care solicită autorităților de la București dezbaterea în regim de urgență a Legii Accesului Electronic, privind cele două forme de vot: cel prin corespondență și cel on-line.
În comunicat, „Alternativa” oferă un „proiect de lege a accesului electronic, care respectă normativa europeană și internațională în materie și are în vedere un întreg sistem de acces electronic care ar pune România în pas cu Occidentul”.
Comunicat de presă
„Europa încă nu a uitat umilinţa la care au fost supuşi cetăţenii români cu prilejul alegerilor prezidenţiale din noiembrie 2014, când autorităţile române nu au avut capacitatea de a asigura dreptul la vot al tuturor cetăţenilor.
Soluţia acestei probleme trece prin aprobarea unei legi de acces electronic al cetăţenilor la sistemele naţionale. Implementarea unui astfel de sistem la nivel naţional supune atât prevenirea unor situaţii asemănătoare celei din noiembrie 2014, cât şi înlesnirea relaţiei între cetăţean şi administraţie prin crearea unui canal online de comunicare directă între cei doi.
ALTERNATIVA pune la dispoziţia autorităţilor române competente proiectul de lege a accesului electronic, proiect care respectă normativa europeană şi internaţională în materie şi are în vedere un întreg sistem de acces electronic care ar pune România în pas cu Occidentul şi, totodată, solicitată dezbaterea publică şi cu caracter urgent a acesteia.
Legea accesului electronic a cetăţeanului la sisteme naţionale este pusă la dispoziţie împreună cu regulamentele necesare funcţionării acestui sistem. Implementarea acestuia trebuie să depăşească o serie de teste care sunt menite săi garantizeze siguranţa. Diferite partide politice sau chiar însăşi comisia camerei deputaţilor afirmă că nu se poate pune în practică o lege a votului electronic din cauza lipsei siguranţei electronice. Sistemul are toate măsurile de securitate prevăzute de legislaţia europeană şi internaţională (Decizia 2001/844 / CE, CECO, Euratom din 29 noiembrie 2001 și Decizia 2001/264 din 19 martie 2001 de stabilire a normelor de securitate adoptate de Consiliul European). Probele de audit ale sistemelor depăşesc cu mult normele minime acceptate şi ele constau în metrice de calitate de cod (SonarQube 99,8%), metrice de securitate (Fortify HP 99,9%) şi metrice de încărcare a aplicaţiei (Mercury LoadRunner 99,7%, probe efectuate la 2,5 milioane de utilizatori simultan).
Costurile acestui sistem sunt aproape 0 deoarece toată munca este efectuată, iar proiectul de implementare şi eventualele costuri adiţionale pot fi integrate în planul HORIZON 2020.
1.Regulamentul on-line voting; vot online.(Regulament juridic complet, Arhitectura sistemului, Analiza organică şi funcţională, Aplicaţia).
2.Regulamentul evoting; vot electronic.( Regulament juridic complet, Arhitectura sistemului, Analiza organică şi funcţională, Aplicaţia).
3.Regulamentul mailvoting; votul prin corespondenţă.(Regulament juridic complet, Arhitectura sistemului, Analiza organică şi funcţională, Aplicaţia).
4.Regulamentul de înfiinţare şi funcţionare: Schema Naţională de Securitate Electronică(SNSE). (Regulament juridic complet, Arhitectura sistemului, Analiza organică şi funcţională, Sistem funcţional).
4.a.Regulamentul de înfiinţare şi funcţionare al serviciului de evidenţă electronică a populaţiei(DGP) (Regulament juridic complet, Arhitectura sistemului, Analiza organică şi funcţională, Sistem şi bază de date operaţională, Metodologie).
4.b.Regulamentul de înfiinţare şi funcţionare: Centrul de Criptologie Naţională (CCN) (Regulament juridic complet, Metodologie internaţională şi europeană).
4.c.Regulamentul de înfiin ţare şi funcţionare: Bază de Date Naţională (Regulament juridic complet, Arhitectura sistemului, Analiza organică şi funcţională, Bază de date operaţională, Metodologie).
4.d.Regulamentul privind metodologia de audit a aplicaţiilor şi sistemelor ce compun SNSE. (Regulament juridic complet, Metodologie internaţională şi europeană).
4.e. ANEXE. Regulamente şi legi europene
5.Modificări şi completări: Legea Siguranţei Naţionale(Legea nr.51/1991)
6.Modificări şi completări ale C.P. şi ale C.P.P.
ALTERNATIVA pune la dispoziţia tuturor pentru a fi analizate regulamentele şi anexele elaborate în conformitate cu legislaţia europeană şi internaţională. (COM (2014) 367 ,COM (2013) 455,COM (2013) 48 ; (SDW (2013) 31,SDW (2013) 32) , COM (2012) 529 final ,COM (2012) 238 final (SWD (2012) 135 final, SWD (2012) 136 final),COM (2011) 808 final(SEC (2011) 1427 final, SEC (2011) 1428 final),COM (2010) 744 final ,COM (2010) 743 final ,COM (2010) 571 final ,COM (2010) 546 final ,COM (2010) 545 final/2 ,COM (2010) 2020 final,COM (2009) 432 final , COM (2009) 247 final, COM (2007) 146 final , COM (2006) 173 final ,COM (2006) 45 final ,COM (2005) 425 final ,COM (2003) 744 final ,COM (2001) 529 final ,COM (2001) 298 final ).
La ora actuală, România beneficiază de o infrastuctură informatică foarte performantă recunoscută ca una din cele mai bune din lume. Importanța creării unei platforme unice, reprezintă baza oricărui stat modern. Ca membru UE şi al celor mai importante organizaţii mondiale, România are datoria şi obligaţia de a respecta şi pune în aplicare legislaţia comună.”
Sursa: Biroul de Presă „Alternativa”